پایان نامه ارشد اهمیت پرداخت سود تقسیمی

) فرضیه‌های پژوهش

پس از بررسی مساله پژوهش و مطالعات مقدماتی درباره جواب‌های ممکن، برای پاسخ به سوالات مطرح شده در قسمت بیان مسأله، فرضیه‌های زیر تدوین شده‌اند:

  • بازده سهام شرکت‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند در بازار رو به رونق و رو به رکود متفاوت است.
  • بازده سهام شرکت‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند نسبت به شرکت‌هایی که سود سهام نمی پردازند بیشتر است.
  • بازده سهام شرکت‌هایی که سود سهام نمی پردازند نسبت به شرکت‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند در بازار رو به رونق بیشتر است.
  • بازده سهام شرکت‌هایی که سود سهام نمی‌پردازند نسبت به شرکت‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند در بازار رو به رکود کمتر است.
  • بازده سهام شرکت‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند در مقایسه با شرکت‌هایی که سود سهام نمی‌پردازند در بازار رو به رکود در مقایسه با بازار رو به رونق بیشتر است.

6-1) متغیرهای پژوهش

متغیرهای این پژوهش به سه گروه زیر طبقه‌بندی شده‌اند:

1-6-1) متغیر وابسته

  • بازده غیر عادی برآوردی سهام

2-6-1) متغیر مستقل

  • متغیر مجازی پرداخت سود سهام

3-6-1) متغیرهای کنترلی

  • ریسک سیستماتیک
  • لگـاریتم طبیعی ارزش بازار سهام شرکت در سال t
  • لگاریتم طبیعی ارزش دفتری سهام شرکت در سال t

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 thesis

متن کامل

دانلود پایان نامه ارشد اهمیت پرداخت سود سهام شرکت ها

دانلود پایان نامه ارشد اهمیت پرداخت سود سهام شرکت ها

4-1) اهداف پژوهش

هدف این پژوهش تکمیل شکاف موجود در عرصه ادبیات موضوعی با بررسی پاسخ به این پرسش است که چه زمانی سود تقسیمی اهمیت بیشتری دارد که البته این موضوع با توجه به شرایط بازار مورد بررسی قرار می‌گیرد. به طور مشخص در این پژوهش این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد که آیا شرکت‌های پرداخت کننده سود تقسیمی در شرایطی که بازار به رکود میل می‌کند در مقایسه با شرایطی که بازار رو به رونق می‌رود، بازده بیشتری در بازار دارند یا خیر. به طور کلی پژوهش حاضر به دنبال آن است تا به این پرسش پاسخ داده شود که آیا تقسیم سود سهام در بازار رو به رکود در مقایسه با بازار رو به رونق اهمیت بیشتری دارد یا خیر؟ اهداف پژوهش در دو بخش شامل اهداف عملی و اهداف کاربردی به شرح زیر بیان می‌گردند.

1-4-1) اهداف علمی

پژوهش­های دانشگاهی زیادی چه در داخل کشور (برزیده و همکاران، 1388؛ ساربان‌ها، 1382؛ کردستانی و همکاران، 1389؛ کرمی و همکاران، 1389) و چه در خارج از کشور (اسکینر2004؛ هوی و همکاران، 1992؛ فولر و گلداشتاین، 2011؛ بکر و ورگلر[1]، 2004)، در ارتباط با سیاست‌های تقسیم سود و تاثیر عوامل مختلف بر آن صورت گرفته است، اما با این وجود بیشتر این پژوهش­ها معطوف به تاثیر عوامل و متغیرهای مختلف بر سیاست‌های تقسیم سود بوده و تا به‌حال پژوهشی در خصوص بررسی تقسیم سود سهام در بازار رو به رکود و مقایسه آن با بازار رو به رونق، در ایران انجام نگرفته است، لذا این پژوهش کاملاً جدید بوده و با جنبه نوآورانه خود به دنبال ارتقای مبانی نظری و غنی‌تر نمودن ادبیات موضوع حاضر است.

2-4-1) اهداف کاربردی

پژوهش حاضر با شناخت و بررسی اهمیت تقسیم سود در بازارهای رو به رکود و توصیف تجربی ارتباط آن با بازارهای دارای رونق بالا، مبانی کاربردی برای بازیگران بازار سرمایه شامل سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل فراهم خواهد نمود. بدیهی است که به دنبال انجام هر پژوهشی تلاش بر این است نتایج بدست آمده مورد استفاده علاقمندان قرار بگیرد تا در اتخاذ تصمیمات کارا و موثر باشد، لذا این پژوهش نیز مستثنی از این امر نخواهد بود. از طرف دیگر نتایج پژوهش­ها برای خود مدیران شرکت‌ها نیز قابل توجه خواهد بود تا نتایج مثبت بیشتری را رقم بزنند؛ بنابراین نتایج پژوهش­ها حاضر می‌تواند برای گروه‌های زیر قابل استفاده باشد:

  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، مردم و دولت،
  • سهام‌داران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،
  • مدیران شرکت‌ها،
  • موسسات مالی و اعتباری و سرمایه‌گذاری،
  • متخصصین و تحلیل‌گران مالی و
  • محققان و دانشجویان.

[1]– Baker and Wurgler

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 thesis

متن کامل

پایان نامه ارتباط اخلاق حرفه ای حسابداران و ارتقاء سبک های نوین رهبری در حوزه مالی

اهمیت موضوع  تحقیق

پیشرفت همواره مورد توجه حسابداران در مباحث مربوط به اخلاق و رعایت اخلاق حرفه ای بوده، که در طول زمان به وجود می آید. اهمیت این موضوع در این است که حرفه ی حسابداری نیز یکی از متشکل ترین و منضبط ترین حرفه های دنیاست. این حرفه به دلیل نوع و ماهیت خدماتی که ارائه می نماید باید اعتبار و اعتماد خاصی داشته باشد. تداوم این اعتبار و اعتماد و تقویت آن، به پایبندی فکری و عملی اعضای حرفه به ضوابط رفتاری و اخلاقی آن  بستگی دارد (آئین رفتار حرفه ای، 1385).

هم اکنون به دلیل عدم آموزش اخلاق حرفه ای در چارچوب حسابداری حرفه ای، تجارت جهانی با مشکلات بسیاری مواجه شده است. قلب، جعل و اغراق عمدی در حسابداری شرکت ها و دیگر رفتارهای سوء حرفه ای منجر به افزایش مؤسسات مالی در حال ورشکستگی شده است. نمونه هایی همچون، فروپاشی شرکت های بزرگی مانند انرون، وردکام، گلوبال کراسینگ در ایالات متحده آمریکا و … همگی اعتبار گزارش های مالی و پاسخگویی آنها را به شدت پایین آورده است. مواردی از این دست تا حدی ممکن است منجر به اثرات نامطلوب بر روی وضعیت اقتصادی کشورها شود. همچنین، فعالیت های متقلبانه سبب شده است تا اثرات مخربی بر سرمایه گذاری و بازارهای مالی وارد شود، زیرا مردم چنین استدلال می کنند که این اعمال به دلیل رفتارهای غیر اخلاقی حسابداران و عدم درک صحیح آنها از اصول اخلاقی صورت گرفته است و باعث بحران اخلاقی در حرفه حسابداری شده است. لذا تحقیق و پژوهش در خصوص تأثیر اخلاق حرفه ای حسابداران در ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی، لازم و ضروری جلوه می نماید و می تواند رهنمود هایی را در جهت بهتر شدن شرایط فراهم کند.

1-4  اهداف تحقیق

1-4-1 هدف اصلی

مطالعه و بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای حسابداران در ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی

  • اهداف فرعی

1-بررسی رابطه ارزش های فردی حسابداران و ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی

2- بررسی رابطه الزامات قانونی در حوزه ی حسابداری و ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی

3- بررسی رابطه مسئولیت پذیری اجتماعی در حسابداران و ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی

4- بررسی رابطه رازداری و بی طرفی حسابداران و ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 thesis

متن کامل

پایان نامه ارزش های فردی حسابداران و ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی

سوالات تحقیق

1-5-1 سوال اصلی

آیا بین اخلاق حرفه­ای حسابداران و ارتقاء سبک­های نوین رهبری در حوزه­ی مالی رابطه معنی­دار وجود دارد؟

1-5-2سوالات فرعی

1- آیا بین ارزش­های فردی حسابداران و ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی رابطه معنی دار وجود دارد؟

2-آیا بین الزامات قانونی در حوزه­ی حسابداری و ارتقاء سبک­های نوین رهبری مالی رابطه معنی دار وجود دارد؟

3-آیا بین مسئولیت پذیری اجتماعی در حسابداران و ارتقاء سبک­های نوین رهبری مالی رابطه معنی­دار وجود دارد؟

4-آیا بین رازداری و بی­طرفی حسابداران و ارتقاء سبک­های نوین رهبری مالی رابطه معنی­دار وجود دارد؟

 

 1-6 فرضیه های تحقیق

1-6-1 فرضیه اصلی

بین اخلاق حرفه ای حسابداران و ارتقاء سبک­های نوین رهبری در حوزه­ی مالی رابطه معنی­دار وجود دارد.

1-6-2 فرضیات فرعی

1-بین ارزش های فردی حسابداران و ارتقاء سبک­های نوین رهبری مالی رابطه معنی­دار وجود دارد.

2-میان الزامات قانونی در حوزه­ی حسابداری و ارتقاء سبک­های نوین رهبری مالی رابطه معنی­دار وجود دارد.

3-بین مسئولیت پذیری اجتماعی در حسابداران و ارتقاء سبک­های نوین رهبری مالی رابطه معنی­دار وجود دارد.

4-میان رازداری و بی طرفی حسابدار و ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی رابطه معنی دار وجود دارد

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 thesis

متن کامل

پایان نامه رابطه الزامات قانونی در حوزه حسابداری و ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی

متغیرها و واژه های کلیدی

       این پژوهش دارای یک متغیر مستقل با عنوان “اخلاق حرفه ای حسابداران” و یک متغیر وابسته با عنوان “ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی” می باشد، که با استفاده از ابزار پرسشنامه طی نظر سنجی از  متخصصین حسابداری، در ابتدا رابطه ی چهار مولفه اخلاق حرفه­ای که در قالب مدل مفهومی فوق بیان شده اند را با شش مولفه اصلی سبک های نوین رهبری، شامل ارزش های رهبران در بعد تبیین کننده وضع موجود، صلاحیت های رهبری، خود مدیریتی، وظایف کارکنان، روابط انسانی و ارتباط با مشتریان ، مورد بررسی و اندازه گیری قرار گرفته و سپس با توجه به روابط این مولفه ها، تاثیر اخلاق حرفه ای حسابداران بر ارتقاء یا عدم ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

1-8-1 تعاریف نظری

اخلاق و اخلاق حرفه ای: اخلاق را می توان به عنوان شاخه ای از فلسفه تعریف نمود که ارزش را با توجه به رفتار انسان در ارتباط با درستی یا نادرستی اقدام ها و نیز خوبی یا بدی نیست و پیامدهای اقدام ها مورد توجه قرار می دهد (اسمیت و لی[1]، 2009).

تعاریف مختلفی از اخلاق حرفه ای ارائه شده است، از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اخلاق کار، متعهد شدن انرژی ذهنی و روانی و فیزیکی فرد یا گروه به ایده جمعی است در جهت اخذ قوا و استعداد درونی گروه و فرد برای توسعه به هر نحو؛

مقصود از اخلاق حرفه ای مجموعه قواعدی است که باید افراد داوطلبانه و براساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام کار حرفه ای رعایت کنند؛ بدون آن که الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف، به مجازات های قانونی دچار شوند (ناظری، 1391).

رهبری: گروهی، رهبری را تأثیرگذار بر افراد در انجام وظایفشان با میل و علاقه توصیف کرده اند. گروهی دیگر با تأکید بر روابط بین افراد، رهبری را نفوذ بر مرئوسان از طریق برقراری ارتباط با آنان برای تحقق اهداف سازمانی تعریف کرده اند.

رهبری تحول­گرا : نظریه رهبری تحول گرا ریشه درکارهای برنز دارد. برنز، زندگی رهبران سیاسی و اجتماعی که تحول زیادی در ملّت ها، جوامع و گروه ها ایجاد کرده بودند را بررسی کرد. برنز نتیجه گیری کرد که رهبران از دو مجموعه رفتارهای متفاوت برای تأثیرگذاری بر پیروان خود استفاده می کنند:

الف) رهبری تعامل گرا؛ ب) رهبری تحولی.

برنز، رهبری تحول گرا را به عنوان انگیزش دادن به پیروان با جذاب کردن آرمان های بالاتر و ارزش های اخلاقی تعریف کرد. از آن جایی که رهبران تحول گرا دید روشنی نسبت به آینده دارند، آن ها به دنبال ایجاد تغییرات و پیشبرد سازمان در جهتی هستند که تصورات خود را تحقق بخشند. باس و آوولیو[2]1993، رهبری تحول گرا را به عنوان رهبری تعریف کرده اند که هنگامی اتفاق می افتد که رهبر علاقه ای را میان همکاران و پیروان خود بر می انگیزد که کار خود را از یک دیدگاه جدید نگاه کنند (رابینز، 1381).

رهبری خدمتگزار: این واژه در سال 1970 توسط رابرت گرین لیف[3] ابداع شد. این سبک از رهبری بیش از آنکه قابل آزمایش و جنبه تئوریک داشته باشد، بیشتر فلسفی است و همچنین به­ عنوان یک رویکرد بلندمدت، به لحاظ ایجاد تغییر و تحول در زندگی و حیطه شغلی به شمار می‌‌آید. دَفت[4] طی سال 1999 چهار قاعده ی اخلاقی مربوط به رهبری خدمتگزار را بیان نموده است:

1- خدمت رسانی به دیگران قبل از آنکه به خود خدمت کنیم.

2-گوش دادن به خواسته های دیگران و تصدیق گفته های آنان

3-ایجاد اعتماد در دیگران

4-رشد دادن افراد از طریق تغذیه روحی و روانی (زاهدی، 1378)

 

1-8-2تعاریف عملیاتی

اخلاق حرفه ای: در این پژوهش به دلیل تعدد تعاریف این واژه و تنوع آن، تعریف متمرکزی مد نظر نبوده و تعاریف گفته شده در بخش تعاریف نظری را به عنوان معنی این واژه در نظر می گیریم. و جهت سنجش رابطه اخلاق حرفه ای حسابداران بر ارتقاء سبک های نوین رهبری، چهار مولفه برای اخلاق حرفه ای مد  نظر می باشد که منظور از هر مولفه به شرح ذیل می باشد.

 

رازداری و بیطرفی حسابدار:

رازداری: حسابدار باید به محرمانه بودن اطلاعاتی که در جریان ارائه خدمات حرفه ای خود بدست می آورد توجه کند و نباید چنین اطلاعاتی را بدون مجوز صریح صاحبکار یا کار فرما،استفاده و یا افشاء کند؛مگر آنکه از نظر قانونی یا حرفه ای حق و یا مسئولیت افشای آنرا داشته باشد.(آیین رفتار حرفه ای،1385)

بیطرفی: حسابدار باید بیطرف باشد و نباید اجازه دهد هر گونه پیش داوری،جانبداری،تضاد منافع یا نفوذ دیگران،بیطرفی او را در ارائه خدمات حرفه ای مخدوش کند (آیین رفتار حرفه ای،1385).

مسئولیت پذیری اجتماعی:

یعنی پذیرش؛

1-مسئولیت در قبال جامعه

2-مسئولیت در قبال صاحبکار

3-مسئولیت در قبال سایر اعضای جامعه

4-مسئولیت در قبال خود (حساس یگانه،1391)

الزامات قانونی

عبارتنداز:

1-رعایت قوانین و مقررات تجارتی، مالیاتی و سایر قوانین و مقررات مرتبط با فعالیت شخص مورد رسیدگی

2-رعایت اصول و ضوابط حسابداری در تهیه و ارائه صورت های مالی و یاداشت های همراه آن

3-نحوه ارائه وضعیت مالی و نتایج عملیات شخص مورد رسیدگی در صورت های مالی

ارزش­های فردی حسابداران: ارزش­های فردی باورهایی درباره آن چه که درست یا غلط است می باشد.این باورها از تجربه، ارزش های خانواده، باورهای دینی، سنت­های فرهنگی، استانداردها و اقدامات حرفه ای نشأت می گیرد.این ارزش ها با تغییر در زمان، فرهنگ، دین و افراد تغییر می کنند (بهاری فر و جواهری کامل، 1389)

سبک­های رهبری: سبک های رهبری نوین گوناگونی همچون رهبری تمام عیار، رهبری تحول گرا، رهبری خدمتگزار و … وجود دارند. در این پژوهش منظور از سبک­های رهبری، بیشتر سبک رهبری خدمتگزار و تحول گرا می باشد.که در ذیل منظور از هر کدام از این سبک ها و شش مولفه اصلی جهت سنجش ارتقا و یا عدم ارتقاء این سبک ها تعریف می شوند.

رهبری تحول گرا: برنز، رهبری تحول گرا را به عنوان انگیزش دادن به پیروان با جذاب کردن آرمان های بالاتر و ارزش های اخلاقی تعریف کرد. (رابینز، 1381).

رهبری خدمتگزار: در رهبری خدمتگزار، رهبر باید یک مجموعه از ذهنیاتی که مبتنی بر ارزش دادن به افراد و توجه به افراد است را داشته باشد. تمرکز رهبر در این سبک رهبری بر افراد و پیروان است، و رهبر باید علائق شخصی خویش را زیر پا بگذارد. دو سبک رهبری خدمتگزار و رهبری تحول گرا ریشه در رهبری کاریزماتیک دارند.

[1] Smith  & Lee

[2] Bass & Avolio

[3] R. Greenleaf

[4] Daft

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 thesis

متن کامل