دانلود پایان نامه مطالعه رابطه کیفیت سود و نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه رابطه کیفیت سود و نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار تهران

2-1- مقدمه

مدیران و سرمایه‌گذاران در تصمیم‌های سرمایه‌گذاری آتی به اطلاعات مختلفی از جمله اطلاعات بازار، اطلاعات مربوط به سود حسابداری و جریان­های نقدی آتی توجه دارند. سیستم حسابداری، فراهم کننده‌ی اطلاعات اضافی برای تصمیم‌گیری مدیران در مورد پروژ‌های سرمایه‌ای است.

هر قدر کیفیت اطلاعات حسابداری بالا باشد تصمیم­های سرمایه‌گذاری بهینه­تری اتخاذ می گردد. در تصمیم گیری­های منطقی اطلاعات دقیق تر دارای وزن و اهمیت بیشتری است و تصمیم­های سرمایه‌گذاری به متغیرهای حسابداری حساسیت بیشتری  دارند. اگر کیفیت اطلاعات حسابداری با کیفیت سود مترادف یا همسو در نظر گرفته شود، بنا براین کیفیت سود می تواند بر حساسیت تصمیم های سرمایه گذاری با این اطلاعات و مخصوصا اطلاعات حسابداری (سود حسابداری) تاثیر گذار باشد (مجتهدزاده و احمدی ،1388).

با این حال تحت استانداردهای حسابداری تعهدی، درآمدها و هزینه­ها در زمان وقوع  شناسایی می گردند. حسابداری  تعهدی این اختیار را فراهم می­آورد که صورت­های مالی تصویر بهتری از عملکرد شرکت ارائه نمایند(مرادزاده وهمکاران، 1389). با وجود این محدویت­های که در مورد سود گزارش شده حسابداری وجود دارد سرمایه‌گذارن کیفیت سود را شاخص بهتری برای نحوه تخصیص منابع مالی مال خود می دانند(نوروش و مجیدی،1384).

علاوه برآن بالا بودن کیفیت سود می­تواند کارایی  گزارشگری مالی تلقی گردد که به ارایه بهتر و راحت تر اطلاعات در بازارهای مالی منجر خواهد شد، و به تبع آن موجب انتشار متقارن اطلاعات در بین  جامعه ی یک بازار مالی می شود.

اما اهمیت نقدشوندگی سهام در چیست و چرا به مطالعه آن می پردازیم؟ یکی از ویژگی های  بازارهای کارا و بسیار مطلوب، نبود هزینه های معاملاتی و درنتیجه قابلیت  نقدشوندگی  بالاست هزینه­های معاملاتی طیف وسیعی از هزینه های آشکار شامل هزینه مالیات و کارگزاری و غیرآشکار ناشی از ناکارایی اطلاعاتی را دربر می گیرد.

نقدشوندگی  سهام  می تواند معیاری  برای  کارایی بازار  مطرح شود. علاوه بر جنبه تئوری به لحاظ عملی و با توجه به واقعیت های موجود مانند پدیده صف های خرید و فروش و مشکلات بسیار دیگر، توجه به نقد شوندگی و تلاش برای حل این مشکل ضروری می رسد . افزایش نقد شوندگی می تواند موجب  توزیع هرچه بیشتر ریسک مالی از طریق  کاهش  هزینه­های  پرتفوی  گردانی و انگیزش بیشتر سرمایه گذاران در تصمیم گیری های معاملاتی شود.

با افزایش  نقدشوندگی  هزینه  معاملات  به شکل  چشمگیری  پایین خواهد آمد. نقدشوندگی همچنین نقش  مهمی را  در فرآیند کشف  قیمت بازی  می کند.  با توجه به نقش  نقدشوندگی، شناخت عوامل مؤثر  بر آن  مهم، و قابل توجه است.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 1-5- اهداف پژوهش

1-5-1- اهداف علمی پژوهش

ارزش و اعتبار قوانین هر علم و پژوهشی به روش شناختی که در آن به کار می رود بستگی دارد و هدف علمی این پژوهش ارزش و اعتبار بخشیدن به فرضیه های  پژوهش می باشد تا این پژوهش بتواند در بالا بردن سطح دانش عمومی مورد نیاز استفاده کنندگان موثر باشد و هم چنین زمینه ساز بستر مناسبی برای پژوهش های آتی در سایر مراکز آموزشی و پژوهشی باشد

  1. رابطه بین کیفیت سود و نقدشوندگی
  2. ارائه چشم اندازی مناسب به سهامداران در بورس اوراق بهادار تهران جهت انتخاب سهام با نقدشوندگی بالا
  3. شناسایی هزینه پنهان ضعف کیفیت سود در ارتباط با نقدشوندگی سهام و موارد مرتبط با حوزه این پژوهش.

1-5-2- اهداف کاربردی پژوهش

پژوهش هایی هستند که نظریه ها،قانون مندی ها و اصول و فنونی که در پژوهش های پایه تدوین می شوند را برای حل مسائل جاری و واقعی به کار می گیرند.این نوع پژوهش ها به موثرترین اقدام تاکید دارند و علت ها را کمتر مورد توجه قرار می دهند. پژوهش حاضر به مطالعه رابطه کیفیت سود(کیفیت اقلام تعهدی،هموارسازی سود) بر نقدشوندگی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  می پردازند که نتایج حاصله از این پژوهش می تواند مورد استفاده سرمایه گذاران،مدیران و سایر استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی قرارگیرد و هم چنین نتایج این پژوهش می تواتد زمینه ساز مطالعات آتی باشد.

1.روشن ساختن روابط بین کیفیت سود و نقد شوندگی سهام جهت کمک به سرمایه گذاران در جهت بر آورد ریسک عدم نقدشوندگی

2.فراهم آوردن اطلاعاتی که به مدیرانی که در در جهت افزایش نقدشوندگی وکاهش هزینه سرمایه ای را از مجرای شفافیت گزارشگری دنبال می کنند. .

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه - تز - رشته حسابداری

لینک متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با عنوان : مطالعه رابطه کیفیت سود و نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار تهران با فرمت ورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.