دانلود پایان نامه ارشد رابطه کیفیت سود و نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه رابطه کیفیت سود و نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار تهران

2-3- کیفیت سود و مفاهیم مرتبط با آن

2-3-1- اهداف گزارشگری سود

هدف اولیه حسابداری مالی فراهم آوردن اطلاعات مفید برای سرمایه‌گذاران جهت پیش بینی عملکرد واحد اقتصادی است. ضرورت گزارش سود به عنوان یک منبع اولیه برای تصمیم گیری سرمایه­گذاران به خوبی قابل استناد بوده و گزارش سود به  شیوه­های مختلف مانند ارایه مبنایی برای محاسبه مالیات، معیاری برای ارزیابی موفقیت عملکرد شرکت و معیاری برای مدیریت توزیع سود، معیاری برای مدیریت یک واحد اقتصادی و سایر موارد به اقتصاد جامعه کمک می کند. همچنین  به دلیل این که ارزش شرکت با سودهای حال و آینده­اش تعیین می­ شود تعیین سود از اهمیت به سزای بر خوردار است (کردستانی،هدایتی،1388).

شرکتها بایستی در پایان هر دوره فعالیت، صورتهای مالی اساسی را تهیه کنند. یکی از این صورتهای مالی ، صورت سود و زیان است که آخرین رقم آن، سود واحد تجاری می باشد. با توجه بر اهمیت و کاربردهای مختلف سود اهداف گزارشگری سود شامل موارد ذیل می باشد :

– سود به عنوان مبنایی برای محاسبه مالیات و توزیع مجدد ثروت بین افراد می باشد.

– سود به عنوان راهنمایی مورد تصور است که بر اساس آن سیاست های مربوط به سود تقسیمی و نگهداری سود تضمین می شود.

– سود به عنوان راهنمایی برای سرمایه گذاری و تصمیم گیری مورد توجه قرار می گیرد. معمولاً چنین فرض می شود که سرمایه گذاران می کوشند بازده مبلغی را که سرمایه‌گذاری می‌کنند به حداکثر برسانند البته با توجه به درجه قابل قبولی از ریسک .

– سود به عنوان یک ابزار یا وسیله پیش بینی کننده به حساب می­آید که افراد را در امر پیش بینی سودها و رویدادهای اقتصادی آینده یاری می دهد­. سود شامل نتیجه­های عملیاتی یا سود عادی و نتیجه های غیر عملیاتی یا سود ( زیان ) غیر عملیاتی ناشی از رویدادهای غیرمترقبه می باشد که مجموع آنها برابر است با سود خالص.

– فرض بر این است که سود عادی امری جاری و مستمر است ولی سود (زیان) غیرعملیاتی ناشی از رویدادهای غیر مترقبه ،نتیجه پژوهش­ها نشان می­دهد که برای پیش بینی سود آینده، سود عادی و جاری نسبت به سود خالص برتری دارد .

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 1-5- اهداف پژوهش

1-5-1- اهداف علمی پژوهش

ارزش و اعتبار قوانین هر علم و پژوهشی به روش شناختی که در آن به کار می رود بستگی دارد و هدف علمی این پژوهش ارزش و اعتبار بخشیدن به فرضیه های  پژوهش می باشد تا این پژوهش بتواند در بالا بردن سطح دانش عمومی مورد نیاز استفاده کنندگان موثر باشد و هم چنین زمینه ساز بستر مناسبی برای پژوهش های آتی در سایر مراکز آموزشی و پژوهشی باشد

  1. رابطه بین کیفیت سود و نقدشوندگی
  2. ارائه چشم اندازی مناسب به سهامداران در بورس اوراق بهادار تهران جهت انتخاب سهام با نقدشوندگی بالا
  3. شناسایی هزینه پنهان ضعف کیفیت سود در ارتباط با نقدشوندگی سهام و موارد مرتبط با حوزه این پژوهش.

1-5-2- اهداف کاربردی پژوهش

پژوهش هایی هستند که نظریه ها،قانون مندی ها و اصول و فنونی که در پژوهش های پایه تدوین می شوند را برای حل مسائل جاری و واقعی به کار می گیرند.این نوع پژوهش ها به موثرترین اقدام تاکید دارند و علت ها را کمتر مورد توجه قرار می دهند. پژوهش حاضر به مطالعه رابطه کیفیت سود(کیفیت اقلام تعهدی،هموارسازی سود) بر نقدشوندگی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  می پردازند که نتایج حاصله از این پژوهش می تواند مورد استفاده سرمایه گذاران،مدیران و سایر استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی قرارگیرد و هم چنین نتایج این پژوهش می تواتد زمینه ساز مطالعات آتی باشد.

1.روشن ساختن روابط بین کیفیت سود و نقد شوندگی سهام جهت کمک به سرمایه گذاران در جهت بر آورد ریسک عدم نقدشوندگی

2.فراهم آوردن اطلاعاتی که به مدیرانی که در در جهت افزایش نقدشوندگی وکاهش هزینه سرمایه ای را از مجرای شفافیت گزارشگری دنبال می کنند. .

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه - تز - رشته حسابداری

لینک متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با عنوان : مطالعه رابطه کیفیت سود و نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار تهران با فرمت ورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.