دانلود پایان نامه ارشد: رابطه بین بهبود در نوع اظهارنظر حسابرس و گزارش زودتر سود سهام شرکت ‏ها در بورس اوراق بهادار

عنوان کامل پایان نامه :

 رابطه بین بهبود در نوع اظهارنظر حسابرس و زمان بندی افشای اطلاعات شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران

قسمتی از متن پایان نامه :

5-2   خلاصه تحقیق و نتیجه گیری

هسته اصلی نظریه نمایندگی بر این فرض استوار است که مدیران به عنوان نمایندگان سهامداران ممکن است به گونه ای عمل کنند یا تصمیم هایی را اتخاذ کنند که لزوما در راستای بیشینه کردن ثروت سهامداران نباشد. بنابراین طبق این نظریه باید سازو کار کنترلی یا نظارتی کافی برای محافظت سهامداران از تضاد منافع ایجاد شود. در این مورد، موضوع شفافیت صورت های مالی و کیفیت افشای اطلاعات ارائه شده در آن، به عنوان راهکار عملی مورد توجه قرار گرفته است. به عقیده دایر و مک هیو (1975) به موقع بودن گزارشگری به عنوان عنصر اصلی افشای اطلاعات کافی، بر ارزش صورت های مالی اثر دارد. با این وجود، وجود خبر نامطلوب در مورد شرکت می تواند در نتیجه افشای سریع این خبر نامطلوب، خطر افت ارزش شرکت را به همراه داشته باشد. افت ارزش شرکت ممکن است باعث افزایش هزینه سرمایه واحد تجاری و کاهش پاداش مدیریت شود. مدیران به عنوان مسئول تهیه صورت های مالی با وقوف کامل بر وضعیت مالی شرکت و با برخورداری از سطح آگاهی بیشتر نسبت به استفاده کنندگان صورت های مالی، به طور بالقوه سعی دارند که تصویر واحد تجاری را مطلوب جلوه دهند (کردستانی، بیگی لنگرودی، 1387). از این رو با توجه به اخبار خوب یا بد ناشی از نوع اظهارنظر حسابرس در سال های مختلف بر صورت های مالی شرکت، مدیریت ممکن است با تغییر زمان انتشار عمومی صورت های مالی از انتشار به موقع این اخبار جلوگیری کند. حسابرسی می تواند تضاد منافع بین مدیر و مالکان واحد تجاری را کاهش دهد(Chen, Su & Wu, 2010). حسابرسی را نیز می توان به عنوان ابزاری اطمینان بخش در زمینه کیفیت صورت های مالی دانست که باعث می شود استفاده کنندگان از صورت های مالی بر اساس آن اطلاعات تصمیمات سودمندی را اتخاذ نمایند.

در تحقیق حاضر ابتدا داده های مورد بررسی از شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران استخراج گردید سپس با استفاده از تجزیه و تحلیل همبستگی و رگرسیون، به بررسی رابطه بین بهبود در نوع اظهارنظر حسابرسی و زمانبندی افشای اطلاعات شرکت ها  پرداختیم و در نهایت رابطه معنا داری میان آنها وجود نداشته و فرضیه های تحقیق رد شدند.

5-3  محدودیت های تحقیق

اساس و پایه هر تحقیق اطلاعاتی می باشد که فرضیه تحقیق با استفاده از آن ها آزمون می شود. بدیهی است هر قدر اطلاعات دقیق تر و کامل تر در اختیار محقق قرار گیرد، به همان میزان نتایج حاصل نیز دقیق تر خواهد بود. همچنین در فرآیند تحقیق، مجموعه شرایط و مواردی وجود دارد خارج از کنترل محقق می باشد و به طور بالقوه می تواند نتایج تحقیق را تحت تاثیر قرار دهد. تحقیق حاضر نیز از این موارد مستثنی نمی باشد. از جمله محدودیت های حاکم بر تحقیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل محدود بودن دوره های فعالیت شبکه اطلاع رسانی جامع سازمان بورس اوراق بهادار تهران (کدال) برای اطلاع دقیق از تاریخ انتشار عمومی صورت های مالی توسط مدیریت، و وجود تاریخ های مختلف در ارائه و افشای اطلاعات صورت های مالی در بازار و همچنین عدم کارایی بازار در واکنش مناسب نسبت به تاخیر در ارائه اطلاعات شرکت ها، در این تحقیق از تاریخ تصویب صورت های مالی توسط مجمع عمومی استفاده گردیده که نزدیک ترین تاریخ به تاریخ انتشار صورت های مالی می باشد که از نرم افزار رهاورد نوین استخراج گردیده است.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 1-1 پرسشهای اصلی و فرعی تحقیق

دراین پژوهش، به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا مسیر ومیزان تغییراظهارنظر حسابرسی نسبت به سال قبل، می‏تواند بر به موقع‏بودن افشای اطلاعات درآمدهای شرکت تاثیر بگذارد؟ در این مورد، در این تحقیق به سه روش به این موضوع پرداخته می شود اولا ماهیت تعدیل اظهارنظر حسابرسی بررسی     می شود و با در نظر گرفتن اینکه، آیا انواع مختلف گزارش ها ممکن است روی به موقع بودن افشای اطلاعات درآمدهای شرکت اثر بگذارد؟ ثانیا به جای اینکه تنها ماهیت این گزارش را در سال جاری بررسی شود تغییر در اظهارنظر حسابرسی را آزمایش می شود. همین رابطه میان اظهارنظر حسابرسی و  به موقع بودن درآمدها در این جامعه مورد بررسی قرار می گیرد که در برگیرنده تعدادی از تغییرات منظم می باشد (Haw et al. 2003).

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه - تز - رشته حسابداری

لینک متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با عنوان : رابطه بین بهبود در نوع اظهارنظر حسابرس و زمان بندی افشای اطلاعات شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران با فرمت ورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.