3ـ2ـ روش تحقیق
پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی همبستگی از نوع پیمایشی است. پیمایش روشی است برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره دیدگاهها، باورها، نظرات، رفتارها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام پژوهش. بهعبارت دیگر تحقیق پیمایشی نوعی تحقیق منظم است که در آن به بررسی عقاید و نظرات افراد تحت آزمون در مورد مسائل مورد نظر پرداخته میشود. مزیت این روش این است که میتوان اطلاعات زیادی را در حداقل زمان گردآوری نمود، و به علت داشتن حجم نمونه زیاد نسبت به سایر روشها نیز، نتایج آن قابل تعمیم به جامعه آماری وسیع میباشد. به نظر مارش، پیمایش دقیقاً به معنی تکنیک خاصی در گردآوری اطلاعات نیست، هر چند عمدتاً از پرسشنامه استفاده میشود، اما فنون دیگری از قبیل مصاحبه عمیق و مصاحبه ساختمند، مشاهده، تحلیل محتوا و جزء اینها هم بهکار میرود (دواس، 1383: 13).
همچنین به منظور تدوین چهارچوب نظری پژوهش، از فنون تکمیلی همچون مطالعات کتابخانهای و اسنادی نیز بهره گرفته است. با استفاده از این روش به بررسی مطالعات انجام شده قبلی و نظریات جامعهشناسی به منظور تحلیل موضوع پژوهش پرداخته شد. روشهای اسنادی در زمره روشها یا سنجههای غیرمزاحم و غیرواکنشی به شمار میآیند به این دلیل که هنگام استفاده از دیگر تکنیکها نظیر مشاهده، مصاحبه و … مشکل اساسی جمعآوری اطلاعات را تا حدودی کاهش میدهد که در این روش نیازمند کسب اطلاعات از طریق مطالعات دستاوردها و یافتههای تحقیقات قبلی میباشیم.
– آیا عدم کنترل و نظارت مراقبین امتحانی بر میزان تقلب در بین دانشجویان تاثیر دارد؟
– آیا راحت طلبی دانشجویان بر میزان تقلب در بین آنان تاثیر دارد؟
– آیا فقدان انگیزه از سوی دانشجویان بر میزان تقلب در بین آنان تاثیر دارد؟
– آیا شکل گیری روابط با استاد یا مراقبین بر میزان تقلب در بین آنان تاثیر دارد؟
– آیا ضعف اسلامی و ارزشهای اخلاقی بر میزان تقلب در بین دانشجویان تاثیر دارد؟
– آیا سایر عوامل تقلب بر میزان تقلب در بین دانشجویان تاثیر دارد؟