در این پایان نامه، یک مدل برای مسأله زمانبندی دروس دانشگاهی به دو صورت تک هدفه و دو هدفه ارائه شده است. هدف این مسأله تهیه جدول زمانی دروس دانشگاهی مناسب و قابل قبول، با در نظر گرفتن مجموعه ای از محدودیت ها و ترجیحات اساتید، دانشجویان و دانشگاه با توجه به فضای آموزشی در ایران است. در مسائل جدول زمانی محدودیت ها به دو دسته سخت و نرم تقسیم می شوند. محدودیت های سخت باید برآورده شوند و شدنی بودن جواب را تضمین می کنند و محدودیت های نرم که بیان کننده مطلوبیت و ترجیحات مسأله هستند که برای کیفیت بهتر جدول زمانی در نظر گرفته می شوند. برای بدست آوردن یک جدول زمانی با کیفیت، باید مسأله شدنی و کمترین تعداد تجاوز را در محدودیت نرم داشته باشیم. با توجه به NP-Hard بودن مسأله، برای حل مدل ها از الگوریتم های فرا ابتکاری استفاده شده است. در مدل تک هدفه از الگوریتم جستجوی ممنوعه (TS) و الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر در جستجوی ممنوعه (TS-VNS) برای حل مدل استفاده شده است. با استفاده از فرآیند تصمیم گیری AHP، جدول های زمانی بدست آمده از الگوریتم های فراابتکاری، رتبه بندی و گزینه برتر انتخاب می شود. در مدل دو هدفه از الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA II) و الگوریتم جستجوی ممنوعه چند هدفه (MOTS) استفاده شده است. همچنین در هر بخش با مقایسه عملکرد الگوریتم ها، کارایی آنها ارزیابی شده است.
واژگان کلیدی: جدول زمانی دروس دانشگاهی، الگوریتم جستجوی ممنوعه (TS)، الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر (VNS)، الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA II)، الگوریتم جستجوی ممنوعه چند هدفه (MOTS)، فرآیند تحلیل سلسه مراتبی (AHP).