پایان نامه ارشد استفاده از صورت های مالی اساسی در فرآیند اعتبارسنجی

فرضیه های تحقیق

بررسی فرضیات تحقیق در پژوهشهای کاربردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است در این پژوهش هدف اصلی تحقیق، اعتبارسنجی مشتریان بانکی با استفاده از تکنیکهای داده کاوی می باشد که درصدد دریافت تسهیلات اعتباری می باشند. از این جهت فرضیات تحقیق متناسب با این هدف مورد توجه قرار گرفته و بررسی گردید.

1-5-1 : فرضیه اصلی

 مدل های منتج از تکنیک های داده کاوی جهت اعتبارسنجی مبتنی بر صورت های مالی از کارآیی مناسبی برخوردار می باشند.

1-5-1-1 : فرضیه های فرعی

فرضیه فرعی 1 : مدل منتج از تکنیک ماشین بردار پشتیبان جهت اعتبارسنجی مبتنی بر صورتهای مالی از کارآیی مناسبی برخودار است.

فرضیه فرعی 2 : مدل منتج از تکنیک درخت تصمیم جهت اعتبارسنجی مبتنی بر صورتهای    مالی از کارآیی مناسبی برخودار است.

فرضیه فرعی 3 : مدل منتج از تکنیک شبکه های عصبی جهت اعتبارسنجی مبتنی بر صورتهای مالی از کارآیی مناسبی برخودار است.

  • چارچوب نظری تحقیق

داده کاوی در بسیاری از شاخه ها همچون بازاریابی، امور مالی، بانکداری، تولید، پزشکی، مدیریت ارتباط با مشتری، ردیابی، پیش بینی خرابی ها، آموزش سازمانی و… کاربرد دارد. که در این میان کاربرد داده کاوی در صنعت بانکداری از اهمیت بالایی برخوردار است که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پایگاه داده عظیم و بسیاری وجود دارند. 2- اطلاعات تجاری ارزشمندی می تواند از این پایگاه داده استخراج شوند. 3- استفاده از روشهای سنتی گذشته برای پشتیبانی تصمیم و تحلیلها اجرا شدنی نیست. 4- تحلیلهای انسانی تحت تأثیر ابعاد و حجم داده ها قرار میگیرد. 5- متدهای آماری سنتی رتبه قادر به رتبه بندی نیستند و نیاز به کارشناسان و تحلیلگران مهم و قابل توجه دارد.

یکی از مباحث مهم در صنعت بانکداری تشخیص توانایی یا ارزیابی قدرت شرکت ها در باز پرداخت بدهی، جهت کاهش خسارت های ناشی از ناتوانی آنان در بازگرداندن تسهیلات دریافتی است. که برخی از مزایای آن عبارت است از: 1- کاهش هزینه تحلیل 2- تصمیم گیری سریع3- تضمین تسهیلات و حذف ریسک های احتمالی 4- تعیین اولویت در مجموعه اعطای تسهیلات

در نتیجه ما می توانیم از مدل های مختلفی جهت ارزیابی وضعیت مالی مشتریان استفاده کنیم که این مدل ها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از :

گروه اول: مدلهای پارامتریک: شامل 1- مدل احتمال خطی 2- مدل لاجیت و پروبیت 3- مدلهای تحلیل متمایز کننده

گروه دوم: مدلهای ناپارامتریک: شامل 1- برنامه ریزی خطی 2- شبکه های عصبی 3- درخت های تصمیم 4- مدل نزدیکترین همسایگی 5- فراگرد تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی 6- سیستم های خبره 7- الگوریتم ژنتیک

در این پژوهش سه روش برای ارزیابی مشتریان بانک از نقطه نظر اعتبار آنها، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین سعی شد تا با استفاده از یک مجموعه داده، مدلی مناسب برای پیش بینی وضعیت اعتباری مشتریان جدید طراحی شود. مدلی که بتواند با کمترین خطا مشتریان را اعتبارسنجی کند. از آنجاییکه پیشرفت صحت حتی به میزان کم می تواند منجر به کاهش هزینه های کلان برای بانک در زمینه ریسک اعتباری شود، در این پژوهش از روشهای ماشین بردار پشتیبان[1]، درخت تصمیم[2] و شبکه عصبی[3] برای اعتبارسنجی مشتریان استفاده می شود.

[1] Support Vector Machine

[2] Decision Tree

[3] Neural Network

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 thesis

 متن کامل پایان نامه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.